Mercedes Axor pierwszej generacji – auto polecane na krajowe trasy

10 lipca 2021 | Warto wiedzieć

Axor pierwszej generacji to doskonała propozycja dla kierowców, którzy pokonują krajowe trasy. Pod względem eksploatacji w pewnym sensie przypomina Mercedesa Actrosa. Z tą różnicą, że został w stosunku do niego trochę poprawiony. Konstruktorom nie udało się jednak pozbyć problemów z elektroniką, która w zasadzie jest typowym kłopotem występującym w Mercedesach z początku XXI wieku. Czy wyróżnia się więc Axor? Z pewności stosunkowo prostą konstrukcją i dużą wytrzymałością głównych podzespołów. Minusem jest zbyt mała kabina. Polecany model Mercedesa nie jest zbyt popularny na rynku wtórnym, choć z pewnością kierowcy, którzy zdecydowali się ten pojazd nie mogą narzekać na brak części zamiennych w dobrych cenach.

Mercedes Axor – auto, które łączy w sobie Actrosa i Atego

Prezentowany przez nas Mercedes Axor to połączenie podwozia, które oryginalnie stworzone było na potrzeby Actrosa oraz oryginalnej kabiny Atego. Zaprojektowany został przez producenta z myślą o krajowych trasach. Na przestrzeni lat konstruktorzy wprowadzali różnego rodzaju modyfikacje. Na samym początku produkcji Axor dostępny był na rynku wyłącznie w wersji 4×2 jako ciągnik siodłowy oraz w wersji podwozia pod zabudowę o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 33 ton. Z wyłączeniem rynku brytyjskiego, gdzie sprzedawano podwozia 6×2. Gdy produkcja pierwszej generacji dobiegała końca, wybór został rozszerzony o podwozia 6×2. Wybierając ciągnik siodłowy, masz możliwość wybory spośród dwóch rozstawów osi: 3,6 m lub 3,9 metra. Dwuosiowe podwozia oferują z kolei dziewięć konfiguracji – od 3,9 m do 6,3 m.

Kabina w Axorze – dopasuj wybór do swoich potrzeb i oczekiwań

Producenci w trosce o kierowców dali im możliwość wyboru spośród aż czterech kabin – dwie dzienne oraz dwie dalekobieżne. Dziś częściej na ulicy spotkać można te przeznaczone na dłuższe trasy. Mniejsza z nich ma jedno łóżko, z kolei większa podwyższone dwa łóżka. Niestety wielkość szoferek jest dość ograniczona. Co w dużym stopniu wpływa na komfort korzystania z nich. Wielu kierowcom do gustu nie przypadła również deska rozdzielcza, która nie należy do zbyt ergonomicznych, oraz brak dużych schowków. W kontekście kabiny warto jeszcze wspomnieć o zawieszeniu. Jest ono jednak dość przeciętne, jeśli chodzi o wytrzymałość.

Axory wyposażone są w silniki sześciocylindrowe o mocy: 231, 279, 326, 354, 401 lub 428 KM. Wyróżniają się raczej dobrą trwałością i małą awaryjnością. Do solidnych należy również skrzynia biegów – 6 lub 9-stopniowa przejęta z Atego. Jest jednak i wada. System diagnostyczny, dość często sygnalizuje nieistniejące awarie.

Szybki kontakt!
+
Wyślij!